×

5 rad, jak dosáhnout lepších výsledků s vaší PR agenturou

Zvažujete spolupráci s PR agenturou, nebo jste se pro ni již před nějakým časem rozhodli a nyní přehodnocujte, zda vám skutečně přináší kýžené výsledky? Jak ale zajistit, abyste z PR aktivit vytěžilipro vaši firmu maximum a zároveň se nemotali PR agentuře do práce?

Pamatujte, že spolupráce s PR agenturou je závislá na budování vztahu. Vztah je ze své podstaty vždy výsledkem snahy dvou stran.

Pakliže tedy máte strach, že se investice do PR aktivit mohou minout účinkem, věřte, že i malý šíp střelený tím správným směrem se může trefit do černého, pokud ho necháte letět. Zkuste si třeba představit, že vaše PR agentura je šéfkuchař a vy dodavatel potravin. Ani ten nejlepší kuchař totiž neuvaří dobré jídlo ze špatných surovin. Věřte, že PR potřebuje opravdu každá firma.

1. Začněte od konce

Firemní strategie předpokládá směřování ke splnění firemních cílů. Proto je důležité, aby všechny aktivity firmy podporovaly její hlavní cíl. Bez vymezení firemní vize a strategických cílů není možné vyhodnotit, zda si vedeme dobře a spějeme k jejich naplnění či ne. Budování vztahů s veřejností je - i když třeba vyčleněná - firemní aktivita. Proto je velmi důležité její zabudování do procesu strategického řízení – ať už třeba promítnuté jen v podobě taktického plánu.

Často se setkáváme s tím, že se klienti rozhodnou využít služeb agentury jen proto, že mají pocit, že potřebují lépe komunikovat se svými zákazníky nebo proto, že to dělá jejich konkurent. Do PR agentury tak přicházejí bez jasné představy, v co by měla tato spolupráce vyústit.

Začněte tedy tím, že si představíte konec.

Když si umím představit konec, cesta k němu je pak mnohem lehčí!

2. Budujte vztahy na základě důvěry

Důvěra je základní stavební kámen každého vztahu, ať už v soukromém životě, tak v podnikání. Věřte své agentuře, že vám chce opravdu pomoci. Poznávejte se navzájem. Zkuste najít rovnováhu mezi snahou vodit svou agenturu za ručičku a nedostatkem komunikace. Domluvte si například pravidelné schůzky nebo telefonáty. Klidně se domluvte na vzájemném sdílení materiálů prostřednictvím online složek.

Nezdráhejte se sdělit své agentuře důvěrné informace. Koneckonců, rozhodli jste se pro spolupráci, protože chcete zlepšit firemní komunikaci. Proč byste tedy byli sami proti svému vlastnímu rozhodnutí? To přeci nedává smysl, že?

3. Přehodnocujte

Budování vztahů s veřejností je dlouhodobý proces, ne jednorázová záležitost. Scházejte se s vašimi PR zástupci, abyste přehodnocovali cíle. Podmínky na trhu se neustále mění, což může vyžadovat aktualizaci a pozměnění strategie. Informujte agenturu o všech změnách probíhajících ve vašem odvětví. PR je proces, ne jednorázová záležitost, proto je třeba jej neustále posilovat, vylepšovat a hledat úzká místa.

Nebuďte potichu a dejte své agentuře také zpětnou vazbu. Může se stát, že si představujete sdělení, které má být veřejnosti předáno jinak. Pobavte se o tom, jak chcete být na venek prezentováni.

4. Vyprávějte svůj příběh

Za každým podnikáním se skrývá příběh. Naučte se prostřednictvím PR agentury svůj příběh lidem vyprávět. Ukažte lidskou stránku vašeho podnikání a svěřte ji do rukou své agentury. Lidé rádi slyší zajímavosti a informace ze zákulisí. Ne náhodou vydělal film popisující příběh Facebooku – The Social Network – přes dvě stě milionů dolarů.

Zkuste agentuře vyprávět i zábavné příběhy svých zákazníků, zaměstnanců. Sdílejte zajímavosti týkající se inovativních procesů a činností ve vaší firmě. Můžete mít třeba netradiční systém firemní komunikace prostřednictvím chatu nebo zaměstnaneckou jídelnu, která podává green food. Lidé se rádi dozvědí víc o inspirativní firmě. Pozvěte zástupce vaší PR agentury na návštěvu, abyste mu mohli ukázat, jak umíte věci dělat lépe a být pro ostatní vzor.

Ukažte, že vaši zaměstnanci mají i své koníčky, umí se bavit. Pošlete agentuře fotky z firemního teambuildingu, ze společného víkendu. Vystřelili si z vás kolegové a zabalili všechny vaše věci na stole do alobalu? Vyfoťte to a pošlete agentuře.  Lidé milují inovativní firmy, které se netváří škrobeně. Interní komunikce je základ pro úspěšné budování vztahů.

5. Buďte trpěliví

Vy, jako klient, jste stejně tak odpovědní za výsledky komunikační kampaně, jako vaše PR agentura. Jak už bylo řečeno výše, komunikace je vždy záležitostí více stran. Snažte se tedy spolupracovat, neklaďte své PR agentuře zbytečně překážky a nečekejte od ní, že si vaše firemní cíle bude vymýšlet.

Berte spolupráci jako win – win situaci. Pro PR agenturu je stejně jako pro vás důležité, aby byl výsledek práce co nejlepší. Uvědomte si, že vztahy s veřejností se budují dlouhodobě. Ani Řím nebyl postaven za den.

Zaujalo vás PR a chcete se o něm více dozvědět? Přijďte na naše jednodenní školení Public Relations s přehledem.

Související články

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.

Marketingové údaje

Marketingová data nám prozradí, na které reklamy jste klikli nebo jak jsou naše kampaně na sociálních sítích úspěšné.