×

Bahno sociálních sítí

Facebook a jeho kamarádi jsou v poslední době těžce v módě. Nabízí své snad pro každého. Kdo má plný kecky dlouhých uvzdychaných příspěvků ve stylu nikdo mě nemá rád a dává přednost rychlosti a „jádru pudla“ jdou na Twitter. Koho otravují reklamy, ale nechce měnit příliš styl Facebooku, je na Google+.

Zdá se, že lidem na sociálních sítích nic nechybí a jsou tam pořád. Toho si jsou vědomy i firmy a začaly tyto virtuální pavučiny používat ke své propagaci. Potud je všechno v pořádku. Jako ale všechno, mají i „face“ a spol. i odvrácenou stranu. A to jak pro firmy, tak i pro běžné uživatele. Přečtěte si, jak to jde pořádně sociálně skopat.

Průšvihy firem

Někomu se zdá, že internet je pohádkové království ve stylu Utopie, kde každý může všechno. Jaké je ale jejich překvapení, když se jim přístup co na srdci, to na jazyku pěkně vymstí. Vždyť staré dobré – on po tobě kamenem, ty po něm chlebem – funguje téměř dva tisíce let. A v PR to platí dvojnásob. Ne ČTYŘNÁSOB. Je sice pravda, že některým se agresivní komunikace vyplatila, ale na to musí být předem specifikovaná cílová skupina.  
První již zmíněnou chybou je nadávat uživatelům na vaší stránce. Všichni víme, že lidé jsou urýpaní, vždycky řeknou, co se jim nelíbí, ale málokdy, že se jim něco líbí. Sociální sítě na to poskytují perfektní prostor. Firmy musí na oprávněnou kritiku reagovat s klidem. V žádném případě nesmí lidem nadávat a už vůbec ne je urážet. Příkladem můžeme považovat jednu pražskou restauraci, kdy si klientka stěžovala na kvalitu služeb – vlas v hlavním chodu, nekvalitní suroviny apod. Odpověděla jí samotná paní majitelka, ovšem ne zrovna šťastně.

… již dlouho jsem nezažila, tak drzou slečnu jako jste Vy a to překousnu hodně-možná jsem měla smůlu?

Nicméně slečnám ve Vašem věku vždy radím-najdi si chlapa!

s pozdravem…

Dovedete si představit, co tato odpověď rozpoutala. Na stránce se rodilo víc a víc kritiky a tak se paní majitelka rozhodla k jednoduchému řešení. Všechny kritické a naštvané příspěvky smazala. Typický lavinový efekt. Smazala jeden, dva přibyly. Tak paní majitelka přitlačila. „Nepovolané“ uživatele prostě smazala a na zdi nechala jen vhodné příspěvky. Nakonec profil restaurace zmizel úplně. Po čase se objevil znovu s hláškou, že se jim někdo naboural do profilu. Jak originální.

Stejně nešikovně se na svém profilu předvedl jeden řetězec prodávající boty. Úplně ten stejný příklad. Někdo si dovolil kritizovat jejich služby, tak jeho příspěvek smazali. Hned jak na to někdo upozornil, obuli se i do něj. Obě firmy se pak setkali s tzv. efektem Barbry Streisand. Ta se v roce 2003 snažila smazat fotky svého sídla z internetu. Docílila však jen toho, že se hledali ještě víc. A od té doby, to platí pořád. Když chcete násilně ututlat průšvih, buďte si jisti, že to bude ještě horší. Nechte se radši inspirovat úspěšným příkladem  komunikace na sociálních sítích
Ukázka špatné komunikace na Facebooku

Posledním velkým průšvihem je něco, co se ze začátku jako průšvih netváří. Vymyslíte perfektní soutěž pro vaše fanoušky a nemáte ani tušení, že existují nějaká pravidla soutěží na Facebooku. Jakmile ovšem nějaké pravidlo porušíte, může s Vámi Facebook udělat rychlý proces. Tak jen bacha na to, abyste nepřišli o stránku, na které jste zanechali hodiny tvrdé dřiny a litry potu. A rada na závěr komunikujte, komunikujte, komunikujte. Uvidíte, že s dobrým PR půjde podnikání líp. 

Ovce nebo lidé?

Také jste si na Facebooku všimli stránky „Rozdáváme Apple produkty zdarma“, která se udržela pouze jeden den? Nebo jste se dokonce této nesmyslné soutěže účastnili? Na první pohled stránka vypadala jako nepovedená parodie na soutěž na Facebooku. Pro získání z jednoho z produktů Apple jste se měli stát fanouškem stránky a dále olajkovat příspěvek na stránce, sdílet a komentovat. Poslední tři body jsou proti pravidlům pro pořádání soutěží. To je jistě problém správců stránky.

Ale horší skutečnost je ta, že stránka během jednoho dne získala téměř 70 tisíc fanoušků. 70 tisíc lidí tedy bez naprostého přemýšlení následovalo dav. Jepičí život této stránky potvrdil přísný dohled Facebooku na provoz stránek.
Facebook - koho smazali
Pokud byste se chtěli přiučit, jak se v prostředí sociálních sítí pohybovat, vyberte si naše školení Marketing na Facebooku

Co Facebook dal a vzal

Předchozí řádky byly o tom, jak si pokašlat podnikání. Může být ale i hůř. Sociální sítě vám můžou pokašlat celý život. On asi je nějaký důvod proč je Facebook přístupný od třinácti let. Tyto děti už by měly snad mít rozum. Proto je nepochopitelné, jak rodiče můžou profil na sociálních sítích dovolit mladším dětem. Asi netuší, co tam na ně číhá.

Tak zaprvé, je to anonymita internetu. Maličké děti neví, kdo sedí na druhé straně drátu. Že to vůbec nemusí být malá holčička, ale pedofilní čuně. Starší děti už by si měly uvědomovat, že ne vše co je na netu, je pravda.

Tomu podobná je druhá nástraha internetu. Uživatelům hrozí dvojí identita. Vedou jeden život reálný a jeden virtuální a občas se jim stírá hranice mezi nimi. Vynahrazují si na internetu, co nemají ve skutečnosti. Pokud to ovšem dokážou udržet v mezích, tak prosím.

Paradoxem sociálních sítí je něco jako „odosobnění“ vztahů mezi přáteli. Někteří uživatelé Facebooku připomínají spíše lovce pokémonů, protože se snaží mít co nejvíc přátel, které skoro neznají, jen aby mohli říct, že má 1200 lidí v přátelích. Ale co to je za přátelství? Kolik těch lidí viděli naživo za poslední rok? Dříve se lidé bavili, navštěvovali, chodili po kavárnách, dnes sedí doma na zadku, protože všechno mají u počítače a žádná další aktivita jim nechybí. Dalo by se říct, že sociální média udělala z lidí asociály.

Určitě neposledním diskutovaným záporem sociálních sítí se stává stále zmiňovanější pojem – prokrastinace. Z tohoto pojmu je teď skoro módní vlna. Vznikají o ní videa, články a rozvíjí se sáhodlouhé diskuze. Je to, jako by lidi konečně našli výmluvu, proč něco neudělají hned. Česky řečeno je to zabíjení času. Takovéto odkládání úkolu na co možná nejpozdější dobu. A na to jsou sociální sítě perfektní. Nabízí spoustu prostoru, dají se na nich trávit hodiny a hodiny. A spousta lidí je tak tráví. Až zapomínají skutečně žít.

Jaké máte osobní a pracovní zkušenosti se sociálními sítěmi Vy? Pošlete nám svoje historky. Tu nejzajímavější odměníme celodenním školením z naší nabídky zdarma!

Zdroje:

Průšvihy českých firem na sociálních sítích a tipy, jak se jim vyhnout – www.obchodnimodely.blogspot.cz

Are Social Networking Sites Good for Our Society? – Social Networking ProCon.org

Trattoria Laura - Praktická lekce jak nekomunikovat se zákazníky – POOH.CZ

Související články

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.

Marketingové údaje

Marketingová data nám prozradí, na které reklamy jste klikli nebo jak jsou naše kampaně na sociálních sítích úspěšné.