×

Co mě naučilo pět let podnikání

Pět let je za námi. S nimi prošla spousta radostí, úspěchu, smíchu, ale také pádů, nezdarů a poučení. Každý podnikatel má svoji vlastní cestu, způsob řízení a nastavené hodnoty a priority. A jeho firma je pak jeho zrcadlem. Rozhodla jsem se s vámi podělit o poznání i nárazníky, které se mi za pět let podnikání dostaly do cesty.

Agentura Rh plus marketing s.r.o. vznikla přesně před pěti lety na popud mého otce, který řekl „Běž podnikat. Já tomu internetu sice moc nerozumím, ale vím, že Ti to půjde.“ O čtyři roky dříve mě na směr podnikání naváděl už Vlastislav Novotný, majitel sítě wellness center Infinit, u kterého jsme byla ještě v prváku na vysoké na brigádě a roznášela jsem jim letáčky. Před začátkem podnikání pro mě byla bezpochyby nejcennější pracovní zkušenost v digitální agentuře RobertNěmec.com.

Dnes mám za sebou desítky firem, kterým se staráme (nebo jsme se starali) o jejich dobré PR, přes tisíc proškolených klientů na kurzech marketingu a za zády pevné vztahy s lidmi, kterých si neskutečně vážím. Dnes je mi 29 let a jsem opravdu vděčná, že jsem před svojí třicítkou měla možnost všechno to vyzkoušet, poznat, prožít. A to hlavně díky rodině, kolegům, přátelům a obchodním partnerům.

Pár myšlenek:

  • Bez lidí to nejde. Vaše práce bude vždy tak kvalitní, jaké kolem sebe máte lidi.

  • Důvěra. To že v businessu najdete člověka, kterému můžete věřit, je vzácné. Pokud tyto lidi najdete, važte si jich, jsou jedno z vašich největších aktiv.
  • Business chce čas. Dlouhodobé pracovní vztahy většinou nevznikají po první schůzce. Nejdřív je potřeba, aby vám ten druhý začal věřit. Vám jako člověku. Pak můžete dělat business.
  • Poslouchejte intuici. Vždy, když jsem šla do něčeho na sílu se špatným tušením, nedopadlo to dobře.
  • Podrazáky a lháře se nesnažte měnit. Mazejte od nich tak daleko, jak jen to jde. A co nejrychleji.
  • Dělejte si podrobné smlouvy o spolupráci, obzvlášť pokud tušíte, že půjde o „problémovější“ business.
  • Neustupujte ze svých zásad. Nevyplatí se to a otočí se to proti vám. Nenechte se natlačit do ničeho, o čem nejste sami přesvědčeni, že nebude fungovat. Ono to opravdu nebude fungovat a budete za to biti.
  • Nenechte se tlačit do šibeničních termínů. Taková zakázka stejně většinou nevyjde, ztrácíte čas, který můžete věnovat stávajícím klientům, a dostáváte se do stresu.
  • Někdy musíte padnout na hubu a začít úplně od začátku, abyste se mohli posunout dál.
  • Hází vám někdo klacky pod nohy a snaží se vás shodit před ostatními (např. před kolegy, klientem)? Gratuluji. Vidí ve vás konkurenci a bojí se o svoji pozici. Tak ještě více šlápněte do pedálu a ukažte mu záda.
  • Věřte si. Na začátku podnikání mi otec dal jednu radu:  „Ať se bude dít cokoliv, nikdy nad sebou nepochybuj.“ Když si to ve slabé chvilce uvědomím, funguje to.
  • Co už nemůžete změnit, nechte být. Neřešte to. Neztrácejte čas. Řešte jen to, co změnit jde.
  • Máte z něčeho strach? Zaměřte se na to, udělejte pro to maximum, věnujte čas přípravě. Strach je negativní pocit, snažte se ho převálcovat.
  • Máte pocit nespravedlnosti? Nechte to být, na každého jednou dojde.
  • Buďte aktivní. Neustále tvořte, vymýšlejte nové, inovujte. Bude tak šťastnější.
  • Najděte si jednu, opravdu srdíčkovou pracovní záležitost. Ať se kdykoliv můžete pracovně odreagovat, když se třeba jinde nedaří. Toto se vám bude dařit pořád a bude vás to těšit.
  • Úspěchy křičte do světa. Ty, co za vámi stojí a mají vás rádi, to potěší.
  • Den blbec má občas každý. Takže si uvědomte, je to jen blbej den, ne blbej život.
  • Ptejte se. Všech na všechno. Buďte zvědaví. Nové podněty, informace, názory, náměty vás inspirují a posunou dál. Mně osobně dost zajímají motivy lidí, proč něco udělali, co je k tomu vedlo.
  • Nemusíte spolupracovat s každým. Máte volbu si vybrat.
  • Držte slovo.
  • Pracujte s emoci. Ptejte se, jakou reakci v lidech tato činnost/chování vyvolá? Ve skutečnosti je to málokdy o číslech, grafech a racionálním uvažování.
  • Úsměv odzbrojuje. Také máte rádi, když se na vás ostatní usmívají, že jo? 


Těch věcí by samozřejmě bylo mnohem víc, ale tyto mě dnes ráno, v den pátého výročí eRháčka napadly jako první.

eRháčku přeji další úspěšnou pětiletku a stále stejné štěstí na super lidi.

Radka Hošková
jednatelka agentury
Na fotce: Miroslav Hošek, Radka Hošková - společníci Rh plus marketing

Související články

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.

Marketingové údaje

Marketingová data nám prozradí, na které reklamy jste klikli nebo jak jsou naše kampaně na sociálních sítích úspěšné.