×

Co můžete čekat od PR agentury

Radka Husáková Radka Husáková

Rozhodnutí, zdali si PR ve firmě dělat po vlastní ose nebo najmout PR agenturu, řeší čím dál více majitelů firem. Rozhodnutí proagenturu“ často zpochybňuje obava, co může společnosti PR agentura vůbec přinést. Jaká mohou být reálná očekávání? 

1. PR agentura ví, jak na to

Jeden z nejdůležitějších bodů, proč public relations outsourcovat, jsou zkušenosti. Ty, které PR agentura má a firma nemá. Agenturu nemusíte zaučovat jak optimalizovat web, napsat PR článek nebo jak oslovit novináře. Zná metody, způsoby, postupy, má letité zkušenosti a kontakty. Nemusíte tedy zaučovat nové zaměstnance a ztrácet čas metodou pokus omyl. 

2. Agentura není drahá

Agentura zvládne za jednu hodinu práce to, co např. zaměstnanec ve firmě za tři hodiny. Tím, že ví, co má dělat, netápe, práce je rychlejší. Spočítejte si i s odvody a veškerými dalšími výdaji náklad na jednoho zaměstnance. To vynásobte třemi. Pravděpodobně se dostanete na vyšší částku, než je hodinová sazba PR agentury. Navíc agentura nemarodí, nemá špatnou náladu ani nečerpá tři týdny dovolené. 

3. Základem jsou přesná očekávání

Zásadní je uvědomit si, proč PR agenturu potřebujete. V jakých oblastech vám má pomoci. Chcete jen zorganizovat event nebo připravit PR strategii na celý rok? Jaké jsou vaše cíle? Podle čeho budete agenturu hodnotit? Na základě vašich očekávání agentura řekne, zdali vám v této oblasti dokáže poskytnout kvalitní služby.

Majitelé firem neví, co od agentury očekávat a z toho logicky vyplývá už špatné zadání agentuře. Pokud firma pošle svůj odkaz na web se slovy „Podívejte se na to a navrhněte komunikaci a cenu“, je to, jako byste přišli nemocní k lékaři a jen při jeho pohledu na vás jste očekávali diagnózu, návrh léčby a kolikrát i s garancí  a přesným termínem vyléčení.

4. Počítejte s tím, že budete agentuře k ruce

Agentura je váš partner, a to je potřeba si uvědomit. Nebojujte s ní, nezkoušejte ji. Čím více budete vzájemně spolupracovat, tím více vytěžíte. Vaše spolupráce je nezbytná. Budete dodávat materiály, schvalovat podklady. Pořád se jedná o váš business.

Nejefektivnější spolupráci máme s těmi klienty, kteří nám dají volnou ruku pro tvorbu, ale úzce s námi spolupracují, schvalují a dodávají materiály, které si vyžádáme. Mít agenturu rozhodně neznamená už se o nic nestarat.

5. Ptejte se na reference

Zjistěte si, zdali agentura dokáže to, co je pro vás zásadní. Moc vám nepomůže, pokud umí perfektně PPC, ale vy potřebujete oslovit novináře. Vyžádejte si reference a pobavte se s agenturou otevřeně o tom, co je její silnou stránkou. Např. naše agentura je silná ve tvorbě PR strategií, vymýšlení zajímavého obsahu a online PR. Pokud ale klient chce web, spolupracujeme se subdodavateli a klient to ví. Netvrdíme, že umíme všechno.

6. Jste realističtí?

Než poptáte PR agenturu, ujasněte si rozpočet, který chcete do PR investovat. Na základě očekávání, cílů a rozpočtu může agentura navrhnout strategii.

Základem úspěšné spolupráce je jasně stanovená strategie, která obsahuje cíle a také je daný způsob pro vyhodnocení. Pokud se dopředu s agenturou nedomluvíte na parametrech, podle kterých budete hodnotit, jak plní svoji práci, je zhodnocení pro roční  práci „nějak to nefunguje, měli jsme jiná očekávání“ nic neříkající. Očekávání musí být veřejná a musí je znát obě strany.

Fotka autora - Radka Husáková
Více informací o autorovi

Radka Husáková

Související články

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.

Marketingové údaje

Marketingová data nám prozradí, na které reklamy jste klikli nebo jak jsou naše kampaně na sociálních sítích úspěšné.