×

Nový zaměstnanec – posila pro tým nebo noční můra?

Prvních pár okamžiků nového pracovníka ve vaší firmě je pro něj i pro vás klíčových. Zapomeňte na klišé „Hodíme ho do vody a on bude plavat“, to sice možná bude, ale jen chvíli a proti proudu.

Loajalitu budujete už během pohovoru

Už při přijímacím pohovoru budujete image firmy v očích nového potenciálního zaměstnance. Chovejte se k němu slušně, důkladně mu vysvětlete činnost firmy a pracovní náplň. Chcete přece, aby měl zaměstnanec zájem o konkrétně danou práci. Není ve vašem zájmu, aby zaměstnanec po třech měsících odešel s tím, že očekával něco jiného. U pohovoru každému účastníkovi poskytněte informační balíček, aby si mohl později informace projít ještě jednou. Nikdy nevíte, s kým bude o vaši firmě hovořit. Je to vaše PR

První den v nové práci

První dny, zejména ten první, věnujte novému zaměstnanci maximum času. Důkladně mu vysvětlete všechny činnosti, postupy a ujasněte si kompetence. Připravte mu manuál činností, kde bude mít podrobně popsáno, co má dělat. Váš nový zaměstnance není superman a nemůžete očekávat, že si zapamatuje všechno.

Co by měl obsahovat manuál činností:

  • Popis pracovní činnosti
  • Pracovní postupy
  • Různé vzory smluv nebo dokumentů, se kterými bude zaměstnanec pracovat
  • Kontakty na kolegy a stručné představení kolegů
  • Další praktické informace – termíny porad, deadliny, uzávěrky 

Hodíme ho do vody, ať plave

Pokud na svého nového pracovníka v prvních dnech nemáte čas a spoléháte na to, že se sám všechno naučí, raději ho ani nenajímejte do firmy. Zaměstnance, který se musí vše naučit sám, může být z práce vystresovaný, protože se nemá na koho obrátit. Navíc proces učení trvá mnohem déle, tím po delší době pracuje efektivně a vaši firmu to stojí další peníze.

Chcete aby vaši pracovníci tvořili dobrý kolektiv? O důvod více, proč se o nováčka postarat. Zaměstnanec, který se většinu pracovních činností musí učit sám, to jistě zvládne, ale vychováváte z něj individualistu, který se nemusí správně začlenit do kolektivu. Takový člověk nebude chtít pomáhat ostatním a pojede svou cestou. V horším případě, až se vše naučí, odejde ke konkurenci, nebo podnikat s vaším know how.

Přečtěte si související články:

10 důvodů, proč je interní komunikace tak důležitá

Proč se amerického „How are you?“ v Česku nedočkáme

Chcete se naučit více? Přijďte na seminář interní komunikace na téma: Jak vychovat loajální zaměstnance, kteří tvoří mojí firmě zisk.

Související články

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.

Marketingové údaje

Marketingová data nám prozradí, na které reklamy jste klikli nebo jak jsou naše kampaně na sociálních sítích úspěšné.